Flying Colors is een supergroep. Een supergroep is een bekend fenomeen in de muziekwereld. Je zet muzikanten uit verschillende grote bands bij elkaar die vervolgens dan samen een plaat opnemen. Een paar bekende supergroepen zijn bijvoorbeeld: Asia, Audioslave, The Highwaymen, Chickenfoot, Black Country Communion, Transatlantic.. noem maar op! Flying Colors ontstond in 2012 en de bedoeling was om een aantal befaamde muzikanten uit de progressive rock plus een vrij onbekende singer-songwriter bij elkaar te zetten en samen een pop/rock-achtige plaat te maken. We hebben hier dus te maken met drummer Mike Portnoy (ex-Dream Theater, The Winery Dogs, Transatlantic), toetsenist/zanger Neal Morse (ex-Spock’s Beard, solo), gitarist Steve Morse (Deep Purple, Dixie Dregs, Kansas), bassist Dave LaRue (Joe Satriani, Dixie Dregs) en zanger/gitarist Casey McPherson (Alpha Rev). Een zeer geslaagd experiment bleek, want hun titelloze debuutalbum was een groot succes. Mike Portnoy liet fans al gauw weten dat Flying Colors niet gezien moest worden als een project, maar als een echte band, en dat we zeker nog meer konden verwachten van ze. Nu, 2 jaar later, komen ze dus met hun tweede album ‘Second Nature’!

Meteen wordt duidelijk dat dit album een stuk proggier (is dat een woord?) is dan zijn voorganger. Er wordt gelijk geopend met een epic van ruim 12 minuten genaamd ‘Open Up Your Eyes” waarbij de eerste 3 minuten een groots muzikaal intro vormen. Hierin hoor je ook gelijk weer dat we met een groep topmuzikanten te maken hebben, want wat klinkt het toch weer mooi allemaal! Dit nummer zit vol met interessante muzikale passages, afgewisseld met zeer toegankelijke melodieën en catchy refreinen. Precies zoals je zou verwachten van Flying Colors.

Hierna wordt het lekker beukende nummer ‘Mask Machine’ ingezet en met zijn pompende ritme is het bijna onmogelijk om niet een beetje te headbangen (of zachtjes meetikken mag ook natuurlijk)! Er zijn duidelijk invloeden aanwezig van andere bands, voornamelijk Muse, maar niet dat we kunnen spreken van jatwerk. ‘Mask Machine’ is origineel genoeg en staat helemaal op zichzelf, maar het heeft toch een beetje die Muse vibe. Het nummer is een van de meer toegankelijke op deze plaat en dus ook een uitstekende keuze voor de single.

Verder wisselt het album mooie ballads en rustige nummers af met echte lekkere rocknummers. Dit alles met een progressief randje, zodat de nummers toch altijd wat unieks hebben en waaruit blijkt dat Flying Colors wel duidelijk een eigen stijl heeft ontwikkeld.

Naast de 2 openingsnummers zitten voor mij de echte hoogtepunten aan het einde van de plaat. ‘One Love Forever’ is weer zo’n lekker rocknummer, maar met een keltisch sausje eroverheen, wat het net wat extra’s geeft en ervoor zorgt dat dit nummer er echt uitspringt.

Dan komen we bij ‘Peaceful Harbor’ aan. Een ballad, jawel, maar eentje die zo verschrikkelijk goed gedaan is, dat je er niet omheen kunt! Het nummer heeft de meest mooie melodie, die aan het einde nog even briljant gebracht wordt door een gospelkoor aan de band toe te voegen en Steve Morse er lekker overheen te laten soleren.

Het album wordt afgesloten op dezelfde manier als dat hij begonnen wordt: met een epic! ‘Cosmic Symphony’ is een super afsluiter bestaande uit 3 delen die samengevoegd worden door 1 overkoepelend muzikaal thema. In plaats van knallend de plaat uit te gaan, eindigt het nummer met een ballad, maar wel weer eentje van dezelfde schoonheid als ‘Peaceful Harbor’. Mooie emotionele nummers schrijven dat kunnen ze wel! Hoewel het op papier niet zo’n goed idee lijkt om zo een album af te sluiten, werkt het in dit geval erg sterk en is ‘Cosmic Symphony’ dus ook een van de hoogtepunten op dit album.

Kortom, we hebben hier weer met een topplaat te maken van dit gezelschap. Eentje die wat mij betreft het debuut ver overstijgt. Ondanks het feit dat de nummers vrij toegankelijk zijn, is het wel aan te raden om het album meerdere luisterbeurten te geven, want er zit veel moois in verstopt wat zich soms pas later prijsgeeft. Zowel voor de prog, als de pop/rock fan dus een grote aanrader en daarmee een van de betere releases van dit jaar!

Check het album hier!